söndag 10 februari 2013

Hemgjorda hamburgare


Som utlovat.. receptet... Totalt 476kcal.. (Varierar utifrån råvaror)
 
Enklast är att jag skriver receptet till 1 person eftersom det är det som jag har inlagt i telefonen.
 
150g nötfärs
Smaksätts med valfri krydda
Jag valde att steka två mindre burgare av dem.
 
40g gurka som rivs grovt, och 1/8 dels rödlök som också rivs. Blandas med 0,5 msk sweet chili sås.
 
30g turkist yoghurt (laktosfri i vårt fall) blandas med lite vitlök och curry.
 
60g sugarsnaps (eller sockerärtor) hälften hackar jag grovt och blandar med gurkan. Andra hälften lägger jag direkt på tallriken.
 
35g Zucchini gör jag pomfrittes liknande stavar av, lägg på tallrik.
 
Vårt bröd heter Pan Caré Och vi brukar alltid rosta dem lite lätt för att de ska vara goda. Välldigt torra annars. 2 skivor Pan Caré. (46kcal per skiva) Kan bytas ut mot annat bröd, såklart!
 
Lägg den stekta burgaren på ett av bröden, klicka gurksalsan över, strö skivad rödlök och lägg på det andra brödet. På sidan lägger du zucchini & sugar snaps som får ersätta strips. Servera med isbergssallad och curry dippen på sidan.
 
 
Lite tråkiga mobilbilder.. mörkt var det ute också... Sambon mumsade glatt i sig.
Så gott var det!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar